در کنگره مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد
ایران به 5 هزار آمبولانس نیاز دارد/کم ایمنترین خودرو کشور از دیدگاه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش دوباره تلفات جادهای، نسبت به کمبود 5 هزار آمبولانس، فرسودگی ناوگان اورژانس و رشد تصادفات ناشی از خودروهای شوتی هشدار داد و گفت: بیش از 50 درصد از مشکلات تصادفات به فرهنگ رانندگی پایین باز میگردد و باید اقدامات جدی برای بهبود ایمنی خودروها، جادهها و ارتقای آموزش رانندگی صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر حسینعلی شهریاری در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) که با حضور وزیر بهداشت و روسای نظام پزشکی، اورژانس، و مسئولین راهنمایی و رانندگی برگزار شد، به مشکلات اورژانس و کمبود آمبولانس در کشور پرداخت.
شهریاری با تأکید بر بحران خدمات اورژانس کشور، اعلام کرد: 6 درصد از تلفات جادهای به دلیل تأخیر در انتقال مصدومان از محل حادثه به بیمارستان رخ میدهد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سه هزار آمبولانس کشور فرسودهاند، خواستار تأمین 5 هزار آمبولانس جدید شد.
وی همچنین به محدودیتهای مالی در تأمین تجهیزات اورژانسی اشاره کرد و گفت: سالهای گذشته از محل عوارض ورود خودروهای خارجی برای خرید آمبولانس استفاده میشد، اما اکنون که واردات خودرو محدود شده، بودجه مشخصی برای این بخش وجود ندارد.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره افزایش خودروهای شوتی و تأثیر آن بر تصادفات جادهای هشدار داد و گفت: قبلاً این خودروها در سیستان و بلوچستان برای قاچاق سوخت فعالیت میکردند، اما اکنون در استانهای گلستان، هرمزگان، کرمان و حتی استانهای شمالی نیز دیده میشوند.
وی افزود: این خودروها با سرعت بالا و رانندگی خطرناک، هم برای دیگر رانندگان و هم برای مأموران پلیس تهدید جانی ایجاد میکنند. تاکنون چندین مأمور پلیس راهور در استان سیستان و بلوچستان بر اثر برخورد با خودروهای قاچاقچیان جان باختهاند.
شهریاری با انتقاد از کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی، گفت: پراید یکی از خودروهایی است که در تصادفات شدید، شانس زنده ماندن سرنشینان آن بسیار کم است. این خودرو بدون برخورد شدید هم ایمنی پایینی دارد و در جادهها با کوچکترین تصادف، خسارات جبرانناپذیری ایجاد میکند.
وی همچنین به وضعیت جادههای حادثهخیز اشاره کرد و گفت: مجلس طی سالهای اخیر بودجهای را برای اصلاح نقاط پرخطر جادهای اختصاص داده است، اما همچنان بسیاری از مسیرها ایمنسازی نشدهاند.
شهریاری فرهنگ رانندگی پایین را یکی از اصلیترین عوامل تصادفات دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از رانندگان هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند که این موضوع یکی از دلایل مهم تصادفات است. پلیس راهور برخوردهایی انجام داده، اما هنوز این معضل کنترل نشده است.
وی از رسانه ملی و نهادهای آموزشی خواست تا آموزشهای رانندگی را افزایش دهند و طرحهایی مانند «همیار پلیس» را تقویت کنند تا سطح آگاهی عمومی در مورد رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی افزایش یابد.
شهریاری با تأکید بر اینکه تلفات جادهای نیازمند مدیریت جامع و چندجانبه است، خواستار اجرای راهکارهایی از جمله تأمین آمبولانسهای جدید و نوسازی ناوگان اورژانس کشور، اصلاح نقاط حادثهخیز و بهبود زیرساختهای جادهای، تقویت نظارت بر خودروهای شوتی و برخورد با متخلفان، ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و افزایش استانداردهای ایمنی، اجرای قوانین سختگیرانهتر در مورد استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و افزایش آموزشهای فرهنگی برای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور شد.
وی تأکید کرد که مجلس آمادگی دارد برای حل این معضلات بودجه لازم را تأمین کند و با همکاری دولت، پلیس راهور و نهادهای مربوطه، میزان تلفات جادهای را کاهش دهد.
نظر دهید